Choć otaczają nas przedmioty "made in China" i walczymy z tym samym wirusem, to kultura chińska jest nam zupełnie obca, także dlatego, że wierzącym w Polsce ukazywana jest często jako zagrożenie. Tymczasem liczba wyznawców Chrystusa w Chinach przekracza liczbę Polaków, a chrześcijaństwo na tamtych terenach jest o wieki starsze od Kościoła nad Wisłą.
DOWIEDZ SIĘ:
- czy katolik może ćwiczyć sztuki walki?
- czy symbol yin-yang jest niebezpieczny?
- jak głosić Ewangelię w chińskich znakach?
- co Bóg mówi przez nie Europejczykowi?
To niesamowite, jak "nowe perspektywy wnosi do wiary człowieka zachodu" teologia tworzona dla i przez rodaków Konfucjusza. Wystarczy wspomnieć, że misjonarze, chcący głosić Dobrą Nowinę mieszkańcom Państwa Środka musieli zrezygnować z używania takich pojęć, jak osoba, piękno, miłość, czy wolność, ponieważ nie funkcjonowały one w chińskiej mentalności w europejskim rozumieniu. Zamiast tego zmuszeni byli odwołać się do tego, co zrozumiałe, jak choćby do widocznego na okładce Dao - kluczowego pojęcia taoizmu, pojęcia które zastąpiło Słowo w katolickim przekładzie prologu Ewangelii według św. Jana.
W swoich wykładach ks. Dariusz Klejnowski-Różycki przybliża nam ten odległy świat, pozwala zrozumieć lepiej jego odmienność. Zaprasza do odkrywania jego bogactwa bez lęku i poszukiwania odpowiedzi na pytanie: jaki nowy smak nadaje Ewangelii zanurzenie jej w skarbcu mądrości chińskiej. Bo to, co najbardziej zaskakujące w tym nagraniu, to odkrycie, jak często mylimy dziś elementy europejskiej kultury z samą Ewangelią.
SPIS TREŚCI:
Spotkanie 1. - Obraz świata a teologia na przykładzie cywilizacji chińskiej
O tym, że to, jak postrzegamy świat, ma wpływ na to, w co wierzymy
Spotkanie 2. - Język chiński a obraz świata
O tym, że język, w jakim myślimy, wpływa na to, jak postrzegamy świat
Spotkanie 3. - Filozofia w cywilizacji chińskiej
O zaskakująco innym postrzeganiu świata przez Chińczyków
Spotkanie 4. - Konfucjanizm w chrześcijaństwie
Na przykład o tym, czy Jezus jest konfucjańską bramą
Spotkanie 5. - Daoizm w chrześcijaństwie
Na przykład o tym, że Chrystus jest utożsamiany z odwiecznym dao
Spotkanie 6. - Buddyzm w chrześcijaństwie
Na przykład o kenozie Chrystusa, jako wejściu w buddyjską pustkę
Spotkanie 7. - Pytania i odpowiedzi
34 pytania i odpowiedzi, w tym takie kwestie jak: czy wolno kłaniać się przed portretem założyciela szkoły walki - czy można zastosować medytację zen na modlitwie - jak chrześcijanie chińscy obywają się bez europejskich pojęć: osoby, prawdy, wolności, miłości - czy joga jest niebezpieczna - jak rozumieć dalekowschodni kult przodków - czy Kościół w Chinach powinien wspierać rozwój demokracji - dlaczego dostrzegamy tylko zagrożenia, a nie widzimy chińskich świętych i męczenników, którzy oddali życie za Pana Jezusa.
O AUTORZE:
Ks. prof. UO dr hab. Dariusz Klejnowski-Różycki – dogmatyk i sinolog, studiował m.in. w Paryżu, Pekinie i Tajpej, Rektor Śląskiej Szkoły Ikonograficznej, Dyrektor Instytutu Badań nad Teologią i Duchowością Dalekiego Wschodu, wykłada dogmatykę, język i religie chińskie oraz ikonografię na Uniwersytecie Opolskim i Instytucie Konfucjusza w Opolu. Autor licznych książek i artykułów w zakresie teologii azjatyckiej, dogmatyki i teologii ikony.
Nagrań dokonano w 2019 i 2020 r. podczas wykładów „Obraz świata a teologia na przykładzie cywilizacji chińskiej”, wygłoszonych przez ks. prof. UO dr. hab. Dariusza Klejnowskiego-Różyckiego dla doktorantów Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Opolskiego.